Sosiale medier bidrar til å engasjere nettverket og å skape vekst

Vekst handler ikke bare om finansiering, det handler også om et engasjert nettverk som heier på at din bedrift skal lykkes. Hele 80% av nordmenn brukte sosiale medier i 2018, hvorav 66% av disse brukte sosiale medier på daglig basis. Sosiale medier gir deg med andre ord en gyllen mulighet til å engasjere nettverket som trenges for å oppnå veksten din bedrift trenger.

Sosiale medier

Som bedrift finnes det utrolig mange fordeler med å være på sosiale medier. Dette gjelder da naturligvis også for å engasjere nettverket og være synlig for potensielle investorer som ønsker å ta del i veksten til din bedrift. Det er utrolig viktig å engasjere nettverket på sosiale medier for å skape blest rundt bedriften og deres produkter eller tjenester. Fanbasen og nettverket er rett og slett den største drahjelpen man har.

Av Nora Staff, Marketing Associate i Monner | Publisert 05.06.2019

Hvordan engasjere nettverket gjennom sosiale medier

Det er utrolig viktig å engasjere nettverket ditt for å skape blest rundt bedriften din. Jessica Rein-Halvorsen i Coffeeberry Bryne er et eksempel på engasjementet man kan skape ved å engasjere investorer i egne kanaler.

Det bor 10 000 personer på Bryne. Jessica valgte å finansiere åpningen av sin nye kaffebar på Bryne gjennom et bedriftslån på Monner. Innen lånet var fulltegnet visste over 30 000 personer om kaffeen og åpningen. 111 personer investerte i lånet, hvorav 40% av disse består av lokalbefolkningen. Ja, til og med rørleggeren som sørget for at vasken fungerte til åpningen, hadde investert i lånet!

Dette eksempelet viser kraften man kan oppnå ved å engasjere nettverket sitt i sosiale medier kanaler. Engasjer nettverket deres ved å la dem ta del i reisen og bidra til å skape engasjement rundt din bedrift. Bruk sosiale medier for å spre budskapet og ta gjerne kontakt med journalister og bloggere for å få dem til å skrive om bedriften.

Sosiale medier journalist avis
Jessica og Coffeeberry Bryne hadde oppslag i blant annet Jærbladet og Rogalands Avis

Mulighetene er mange! Alt fra å skrive blogginnlegg hvor man forteller om selskapet, deling av bilder på Facebook og Instagram, til å sende ut nyhetsbrev.

Hvilke kanaler egner seg best?

YouTube, Snapchat, LinkedIn, Instagram, Twitter og Facebook er blant de mest populære sosiale mediene i dag. De ulike kanalene passer best til forskjellige formål og målgrupper, så her må man finne den eller de sosiale mediene som er mest relevant for sin bedrift/kampanje, og fokusere hovedsakelig på dem.

Monner er en digital plattform der man som investor kan investere i lån til eller aksjer i spennende norske gründerselskaper. Dette kalles også lånebasert og aksjebasert crowdfunding. For å kunne investere i lån eller aksje via Monner må man være over 18 år og registrere seg med BankID. Derfor ser vi at i forbindelse med å engasjere nettverket sitt i forbindelse med finansiering på Monner, så er Instagram, Facebook og LinkedIn de mest effektive kanalene. Av den grunn vil jeg nå fokusere på hvordan man kan skape engasjement i eget nettverk i nettopp disse kanalene.

Facebook

Facebook er den kanalen hvor man når flest mennesker og har mest fleksibilitet når det kommer til innhold. Dersom ingen andre sosiale medier er spesielt relevante for din bedrift så kan det lønne seg å prioritere Facebook.

sosiale medier facebook

Når det kommer til å skape engasjement rundt din bedrift så ser vi at Facebook er den plattformen med best synlighet og her kan man også lettest nå ut til flest mennesker og spre informasjon og bilder om bedriften. Det er i tillegg utrolig lett for ditt nettverk å dele videre til sitt eget nettverk igjen. Slik får man maksimalt utbytte og raskest mulig spredning. Med andre ord kan man skape stor nettverkseffekt!

Facebook-sider og Facebook-grupper som er relevante for din bedrift er supre steder å spre informasjon om din bedrift, deres produkter eller tjenester, og ikke minst veksten dere går igjennom. Det kan også være relevant med en «Folk i Sandefjord» gruppe dersom selskapet holder til i Sandefjord, eller om man for eksempel skal åpne en vinbar i Sandefjord. Da kan også grupper som «Vi som liker vin!» og «Sosialt i Sandefjord» grupper være relevante for deling av informasjon om din bedrift. I tillegg til dette så er grupper som Gründerklubben og Nordic Crowdfunding steder hvor man burde dele informasjon om selskapets vekst og finansiering med jevne mellomrom.

Instagram

Instagram er en visuell kanal hvor man kan kommunisere med målgruppen på ulike kreative måter. Det er nemlig sånn at visuelt innhold lettere fanger oppmerksomhet og skaper engasjement, samt at budskapet ofte kommer sterkere frem.

Når det kommer til å skape engasjement rundt et selskap og dets produkter eller tjenester så er Instagram et supert sted å være slik at man på en enkel måte kan la investorer og kunder få et bedre innsyn i bedriften, få daglige oppdateringer, i tillegg til at det åpner for dialog.

Sosiale medier instagram hashtag

Hashtags

Innlegg på Instagram med en eller flere hashtags får i gjennomsnitt 12,6% mer engasjement enn en Instagrampost uten en hashtag. Bruk hashtags som er relevante for innholdet til din bedrift, sånn at flere enkelt kan finne profilen. I tillegg til bruken av relevante hashtags i bildeteksten lønner det seg å ta eierskap i en eller to hashtagger.

Monner har tatt eierskap i hashtaggene #monner og #pengeriarbeid. Hashtaggene finnes i Monner sin Instagram-bio slik at man enkelt kan trykke seg inn og finne alle bilder under disse taggene, samlet på et sted!

Stories

Stories er funksjonen som brukes mest aktivt internt i Monner for å dele og skape engasjement rundt aktive kampanjer. Både Instagram Stories og Facebook Stories deles daglig. Stories er veldig enkelt å bruke og her er det rom for å være kreativ og prøve seg frem!

Stories er en perfekt plass for å engasjere nettverket! Man kan eksempelvis bruke Stories til å holde leserne oppdatert om når nytt innhold er delt på bedriftens blogg. På Stories er det svært trendy med deling av upolerte og uredigerte bilder og videoer, det er rom for å være mer ekte.

Funksjonen kommer med ulike effekter som stedsnavn, hashtag, GIF, klokkeslett, meningsmåling, spørsmål, nedtelling, barometer og quiz. Dette kan brukes for å skape engasjement og interagere med nettverket, samtidig som at man lærer mer om følgerne sine.

LinkedIn

LinkedIn er en plattform som er godt egnet til å dele faglig innhold og det er enkelt å publisere forskjellig innhold. LinkedIn er en viktig kanal for å gjøre potensielle investorer oppmerksomme på selskapet og at man introduserer nettverket for veksten de kan ta del i.

Sosiale medier linkedin

Utover dette så er ikke LinkedIn stedet som skaper mest engasjement rundt slike kampanjer, men kanskje spesielt ved aksjebaserte og lånebaserte crowdfunding-kampanjer så lønner det seg å være på LinkedIn. Med en oppdatert bedriftsprofil som inkluderer ansatte i selskapet og deler relevant innhold, så er det en kanal hvor potensielle investorer befinner seg og enkelt kan finne nødvendig informasjon om bedriften og menneskene bak.

Deling i sosiale medier på daglig basis

For å gi følgerne en grunn til å følge bedriften sin profil så er det viktig at det jevnlig publiseres innhold fra disse profilene, slik at man holder interessen oppe. I Monner så er Instagram- og Facebook Stories stedet hvor dag-til-dag delingen finner sted. Vi legger ut Instagram Stories om gründerbedrifter man kan investere i lån til eller aksjer i på Monner.no, i tillegg til at vi jevnlig deler alt fra Trustpilot reviews fra kunder til blogginnlegg.

Det er utrolig viktig at man utnytter nettverket sitt. Både for å skape engasjement men også for å tiltrekke seg ambassadører. Prioriterer man å engasjere nettverket sitt i sosiale medier så får man gratis blest og omtale som er gull verdt.

Det er i tillegg utrolig hjelpsomt for en potensiell investor eller kunde at selskapets historie dukker opp på Instagram, Facebook, LinkedIn, og for eksempel i en avis, når vedkommende gjør et enkelt Google søk på din bedrift. Det at man da vil finne bilder av produktet/tjenesten, menneskene bak bedriften, engasjerende videoer og mye mer, gjør at man får en tillit til bedriften som man kanskje ikke ville hatt dersom nettsiden var det eneste man hadde av informasjon om bedriften og folkene bak.

 

Fakta om Monner

Monner er en digital plattform som setter penger i arbeid.

Vi kobler folk som har tilgjengelig kapital, direkte med bedrifter som trenger penger for å vokse.

Monner tilbyr finansiering av både egenkapital og fremmedkapital. På denne måten tilrettelegger vi at investorer kan støtte gründerbedrifter i hele sin vekstreise fra oppstart til og med scale up.

Les mer om Monner.