Instagram Stories på 1, 2, 3

Instagram Stories er en enkel og morsom måte å engasjere følgere på. Etter at Instagram rullet ut Instagram Stories sommeren 2016 så har alt fra kjendiser og influencere til selskaper og medier verden over tatt i bruk funksjonen. Her gir vi deg nyttige tips til alt du må kunne i Instagram Stories for å engasjere dine følgere. 🤳

Monner instagram stories

Allerede etter 1 år hadde Instagram 250 mill. daglige brukere av Stories, sammenlignet med 166 mill. brukere hos Snapchat, som var første ute med konseptet «stories». I januar 2019 var det hele 500 mill. daglige brukere av Instagram Stories. Statista viser til en sunn vekst av antall daglige brukere av den interaktive funksjonen. Det er en enkel og morsom måte å engasjere følgere på. Følger du mine tips, skal du kunne komme i gang på 1, 2, 3! 🚀

Av Nora Staff, Content & Community Manager i Monner | Publisert 19.02.2019

statistic_id730315_daily-active-users-of-instagram-stories-2019

Daglig aktive brukere av Instagram Stories. Kilde: Statista 2019

1. Lage og lagre innhold til egen Story  🤳🏼

Det er flere måter å laste opp innhold til din Instagram historie. Du kan enten laste opp et bilde fra kamerarullen, eller ta et bilde eller video med kameraet i appen. Per dags dato kan videoene vare i maks 15 sekunder. Innholdet som er publisert i din story vil være synlig for følgerne dine i 24 timer.

Ettersom at mange var fortvilet over å bruke mye tid og ressurser på å lage fine historier som forsvant 24 timer senere, lanserte Instagram Høydepunkter. Høydepunkter gir deg muligheten til å lagre, vise og gruppere dine beste Instagram Stories i ettertid. Denne funksjonen gir bedrifter muligheten til å for eksempel vise frem folkene bak bedriften, aktuelle kampanjer og tilbud, eller reviews. Monner Instagramstories

Bildet til venstre viser hvordan Monner bruker høydepunkter til å gruppere og vise crowdfunding-kampanjer og Trustpilot reviews fra tidligere stories. Bildet til høyre viser hvordan det ser ut når man lager en story.

2. Vis frem din hverdag med ulike effekter og funksjoner 💥

Instagram oppdateres jevnlig med nye funksjoner. Instagram Stories har flere effekter som tekst, direktesendt video, boomerang, filtere, animerte GIFs, tegne, avstemninger, sted-etikett, osv. Instagram Stories gir deg muligheten til å vise frem din egen eller din bedrift sin hverdag – med eller uten effekter som filtre, tekst og symboler.

Effekter, spesielt de som beveger seg, er utrolig engasjerende. I Monner bruker vi for eksempel forskjellige GIFs i stories, for å skape ekstra engasjement rundt en crowdfunding-kampanje.

3. Funksjoner som engasjerer 🙏

Direktesendt videosending, også kalt livesending, avstemninger og spørsmål er typiske funksjoner som gir følgere muligheten til å samhandle med menneskene bak bedriften og som skaper engasjement. Spørsmål-funksjonen gir følgere muligheten til å stille spørsmål direkte til bedriften ved å skrive inn et spørsmål i vedlagt boks som er lagt til i bedriften sin Instagram-historie.

Avstemninger fungerer på samme måte, men her gir bedriften to ulike svaralternativer som følgere kan velge mellom å svare på. Ofte består svar-alternativene av en emoji eller et kort svar som ja eller nei. Her får følgerne også muligheten til å se prosentandelen til de ulike svarmulighetene.

Engaged group

Livesending gir bedrifter muligheten til å gå live på video via sin Instagram Story – hvor følgere kan kommunisere med menneskene bak bedriften ved å stille spørsmål i et kommentarfelt i samme skjerm som livesendingen foregår, og få svar på direkten.

Man har muligheten til å varsle følgere om at man har startet en direktesending ved å sende ut en push-varsel til noen av Instagram-kontoen sine følgere. Man kan også lagre direktesendinger i høydepunkter dersom man ønsker å la videoen ligge tilgjengelig på profilen når livesendingen er over.

Laget med skjermopptak og Mock

Bedrifter på Instagram Stories 📲

Man kan enkelt og kostnadsfritt opprette en bedriftsprofil eller gjøre om sin egen Instagramkonto til en bedriftskonto. Det høres ut som en enkel sak, men overraskende mange bedrifter bruker privatkonto og går med det glipp av de smarte bedriftsegenskapene.

Når man har en bedriftsprofil på Instagram får man også tilgang til nyttig innsikt. Man kan for eksempel bruke innsikt om hvilke dager og tidspunkter det er mest aktivitet på profilen til å planlegge når man burde publisere en Instagram Story for å få mest mulig pågang.

I 2018 var så mye som 1/3 av de mest sette Instagram-historiene fra bedrifter, og 50% av selskaper globalt lagde én eller flere Instagram Stories i løpet av en typisk måned. Gjør Instagramkontoen din om til en bedriftskonto på 1-2-3. Gå til innstillinger og bytt til bedriftsprofil for å fremstå mer profesjonell, få tilgang til promoteringer, innsikt, osv.

Populære redigeringsprogrammer og app-er 👨🏽‍💻

Det finnes utallige app-er og programmer som kan brukes for å redigere og forbedre bilder og videoer som skal brukes til Instagram Stories. Instagram har egne tilleggsapper som Boomerang-, Hyperlapse- og Layout fra Instagram.

Andre app-er og programmer som er populære er Canva, Afterlight 2, VSCO, Piktochart, PicMonkey, InShot, GIPHY Cam og Hype Type. Monner bruker også iMovie (MacBook) til å redigere kampanje-videoer som også brukes i stories.

Canva er min personlige favoritt når det kommer til å designe Instagram Stories. Canva kommer med ulike maler, ikoner, og fonter, og har en enkel dra og slipp-funksjon.

Monner på Instagram Stories 🌱

Vi legger daglig ut Instagram Stories på Monner sin Instagram. Dette gir investorer og følgere muligheten til å være oppdatert på lånene som er aktive på plattformen, samt ta del i hverdagen og reisen til Monner.

For hvert enkelt lån som publiseres på Monner.no blir det laget et egen Høydepunkt på Monner sin Instagram profil, under navnet til den gjeldende bedriften. Dette gir folk muligheten til å gå tilbake og se gjennom hvilke og hvor mange lån som er publisert til hver enkelt bedrift samt følge med på den videre veksten.

Laget med skjermopptak og Mock

Monner deler også Trustpilot reviews fra långivere og låntakere som har brukt og bruker tjenesten. Dette er god markedsføring for Monner og det er uansett svært viktig å være transparent ved å vise hva andre investorer synes om Monner og hele prosessen rundt crowdfunding av bedriftslån på plattformen.

Noen tips til slutt 🔥

Helt til slutt vil jeg gjerne dele noen tips:

  1. Man bruker gester til å navigere gjennom Instagram historier. Trykker man på venstre side går man tilbake til forrige historie og trykker man på høyre side går man rett over til neste del av historien. Dersom man poster flere historier etter hverandre kan det derfor være lurt å for eksempel bruke en GIF med en pil som peker mot høyre, for å geleide seeren videre i din Instagram historie.
  2. Vær smart med hashtags og ha en unik hashtag. Bruk hashtags som er relevante for innholdet til din bedrift, sånn at flere kan finne profilen. I tillegg til bruken av relevante hashtags i bildeteksten lønner deg seg å ta eierskap i en hashtag som man kommuniserer med brukerne og bruker i Instagram Stories og i bildetekst. Monner har tatt eierskap i #monner og bruker relevante hashtags som #pengeriarbeid og #crowdfunding.
  3. Legg til stedsnavn for å vise følgerne hvor du er, tagg mennesker og bedrifter som er relevant/avbildet på innholdet du legger ut på Instagram Stories. Dette bidrar til å skape mer engasjement og gir følgerne mulighet til å klikke seg videre inn på profilene og stedene som er tagget.
  4. Inkluder linker i Instagram Stories for å drive trafikk til dine nettsider. Dersom man har fått over 10 000 følgere på bedriftsprofilen kan man inkludere linker i Instagram Stories som bidrar til at man enkelt kan generere trafikk, leads og salg direkte fra plattformen.

Fakta om Monner

Monner er en digital plattform som setter penger i arbeid.

Vi kobler folk som har tilgjengelig kapital, direkte med bedrifter som trenger penger for å vokse.

Monner tilbyr finansiering av både egenkapital og fremmedkapital. På denne måten tilrettelegger vi at investorer kan støtte gründerbedrifter i hele sin vekstreise fra oppstart til og med scale up.

Les mer om Monner.

Bli med på diskusjonen!

Er du interessert i å følge diskusjonen om crowdfunding i Norden?

Meld deg inn i Nordic Crowdfunding gruppen på Facebook!