Jessica engasjerte nærmiljøet: til og med rørleggeren investerte i lånet!

Når Jessica Rein-Halvorsen fikk tilbud om å åpne Coffeeberry Bryne manglet hun egenkapital til kaffebaren. Løsningen ble et bedriftslån fra nærmiljøet via Monner. ☕️

Eirik Halvorsen - Coffeeberry Jessica-6

4 oktober 2018 åpnet Jessica dørene til Coffeeberry Bryne. Det er takket være den vellykkede crowdfundingkampanjen via Monner, hvor 111 investorer tok del i veksten og investerte totalt nærmere kr 700 000, at hun hadde muligheten til å realisere drømmen sin. Coffeeberry er en kjent og kjær merkevare som du finner i Stavanger, Sandnes og nå også på Bryne.

Av Marie Moxnes Harfjeld, Marketing Manager i Monner | Publisert 12.02.2019 | Hovedfoto: Eirik Halvorsen

Finansiering til åpningen av Coffeeberry Bryne 💰

Da Jessica fikk tilbud om å åpne Coffeeberry på Bryne var hun ikke i tvil om at hun ønsket dette. Men hun manglet egenkapital til prosjektet. Løsningen ble finansiering gjennom Monner. Jessica ble svært imponert over konseptet til Monner og hvilke finansieringsmuligheter det gav henne. Den dag i dag er det helt klart en stor fordel at hun skaffet finansiering via crowdfunding fremfor lån fra banken.

Trustpilot Review - Jessica Rein
Tilbakemelding fra Jessica på Trustpilot og bilde av Eirik Halvorsen

Hva tror du var motivasjonen til at folk investerte i lånet til Coffeeberry Bryne? 💡

J: Jeg tror motivasjonen for at folk investerte i lånet til Coffeeberry Bryne er en fin sum av tre ting: Den ene grunnen er Hanne og Thomas. Sammen har de skapt et konsept som allerede fungerer veldig bra i Stavanger og Sandnes kommune. En annen motivasjon er at folk har veldig troen på Bryne som by. Bryne har lenge sloss for å få bystatus og siden de fikk det så sent som i 2001 så har folk hatt stor tro på byen. Den tredje grunnen tror jeg ecr meg. Jeg tror at investorene har troen på meg som person og som en god leder.

Flere av investorene er i dag faste kunder hos Coffeeberry Bryne og det skal ikke stå på engasjementet fra investorene. En historie det er verdt å nevne er fra dagen det skulle være pre-åpningsfest av Coffeeberry Bryne. Rørleggeren som skulle fikse den ene vasken i lokalet måtte gå kl. 15:00 og ville dermed ikke ha fått reparert vasken i tide til festen samme kveld. Jessica var i den anledning, naturligvis, veldig stresset og da rørleggeren så dette sa han med et lurt smil:

Slapp av, jeg er en av investorene dine – du får en fungerende vask før åpning

– Til og med rørleggeren investerte i lånet til Coffeeberry Bryne

Hvordan har det gått siden åpningen? 🚀

J: Det har gått veldig bra! Vi får masse gode tilbakemeldinger og den eneste klagen vi har fått var på musikken en gang. Vi har en wall of fame i lokalet som går ut på at når folk har brukt opp et stempelkort så tar vi et polaroidbilde av dem med kortet, og henger det opp på veggen. Før jul hadde vår wall of fame allerede 8 bilder av stamkunder så det er veldig gøy!

Før jul dro Marie og Jarle fra Monner innom Jessica på Coffeeberry Bryne med Sparebank 1 SR-banken. Under er en video fra besøket hvor du blir bedre kjent med Jessica og Coffeeberry Bryne.

Hvor viktig var markedsføringen og blesten som fulgte med kampanjen gjennom Monner? 🔊

J: Jeg kjøpte kun den standard markedsføringspakken fra Monner ettersom at jeg er så heldig å være gift med en fotograf. Det var utrolig viktig å begynne markedsføringen med en gang og det var rett ut med engang vi hadde signert avtalen. Markedsføringen har vært utrolig viktig hele veien.

Monner er veldig opptatt av markedsføringen og det å skape engasjement og blest rundt kampanjene. Jessica skjønte raskt viktigheten av markedsføring i egne kanaler. Ikke bare var hun daglig aktiv i egne SoMe-kanaler, hun opprettet kontoer til Coffeeberry Bryne på Instagram og Facebook. Til disse kontoene inviterte hun eget nettverk og potensielle investorer til å ta del i veksten og bli med på reisen.

Coffeeberry Bryne Instagram

Jessica lar investorer og følgere komme tett innpå ved å dele alt fra det energiske, blide humøret hennes til å introdusere nye ansatte. Det å bruke mange ekte og engasjerende bilder var definitivt en viktig del av suksessen bak hennes kampanje.

Hva tror du er den største fordelen ved å skaffe finansiering på denne måten fremfor fra en bank? 🏦

J: Det er jo kjempeenkelt: jeg hadde allerede 111 ambassadører før åpning, hvorav 40% bestod av lokalbefolkningen. Nå som jeg har gjort dette kan jeg ikke forstå hvorfor jeg skulle gjort det på en annen måte. Jeg ble tvunget til å ta markedsføringen tidlig og har med det invitert investorer og nettverket mitt til å ta del i veksten fra dag 1. Det er 111 mennesker der ute som heier, snakker og som vil at dette skal gå bra. Den tanken hjelper på de mørke dagene.

Har du noen tips til andre vekstbedrifter som vurderer å skaffe finansiering via Monner? 💬

J: Ja, jeg har mange tips til andre vekstbedrifter. Først og fremst, ikke forvent at Monner gjør jobben. Noen tror at man kan gå til Monner også skaffer de pengene – men Monner er på en måte mellomstasjonen. Det er personen eller ideen som gjør at folk investerer, ikke Monner, og det tror jeg at mange misforstår. Stabiliteten som Monner gir er selvfølgelig til stor hjelp.

De som skal «gamble» pengene sine må tro på personen og det må formidles fra personen. Alltid vær autentisk og 100% ærlig. Som Simon Sinek sier: «Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det», – og det tror jeg at jeg vant på. Jeg snakket aldri om at vi hadde dritgod kaffe og de beste råvarene. Budskapet mitt var at nå skulle vi skape en plass sammen på Bryne. Jeg tror det var det folk kjøpte.

 

Som Simon Sinek sier: “Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det”, og det tror jeg at jeg vant på.

-Jessica Rein Halvorsen, daglig leder i Coffeberry Bryne

Den livlige Bryne-jenta blir fortsatt varm av tanken på all støtten og engasjementet som strømmer inn. Det gjør at hun reflekterer over hvor mange som faktisk har troen på henne som person og som driver. Jessica er ekstremt ydmyk og takknemlig for at hun har fått muligheten til å åpne Coffeeberry Bryne takket være de 111 investorene som tok del i veksten via Monner.no.

Coffeeberry Bryne og Jessica i pressen 🔊

06.06.2018 – Rogalands Avis – Vil folkefinansiere ny Coffeeberry

11.06.2018 – Jærbladet – Jessica startar kaffibar finansiert av folket

02.07.2018 – kaffe.no – Kaffe til folket

19.11.2018 – Aftenbladet – Kjøpesenter med åtte rulletrapper ble stående tomt, men tok byen tilbake

10.01.2019 – SRtv – Coffeeberry på Bryne fikk pangstart med Monner

10.02.2019 – Byas – Storeslem for lokal kaffekjede: Sender fire medarbeidere til NM

Kvinnelige gründere finansierer vekst via Monner 👩‍💼

Flere kvinnelige gründere finansierer veksten til sine selskaper via Monner. Tetøsene er et av disse selskapene og de har hatt høy fokus på bærekraftig vekst. Les mer om hva de har fått til med sitt lån via Monner.

Fakta om monner


Monner er en digital plattform som setter penger i arbeid.

Vi kobler folk som har tilgjengelig kapital, direkte med bedrifter som trenger penger for å vokse.

Vi demokratiserer etablerte finansieringsmodeller, og gjør det enkelt for alle å engasjere seg i verdiskapning.Monner tilbyr bedrifter å søke om lån gjennom crowdfunding, en ny mulighet for finansiering, med konkurransedyktige betingelser – både for deg som vil investere og for bedrifter som trenger finansiering.

Les mer om Monner.