Bærekraftig vekst for Tetøsene

Tetøsene er opptatt av bærekraftig vekst. Dette har de fått til med hjelp av over 70 investorer gjennom sin crowdfunding-kampanje! På under ett år har de rukket å lansere et nytt produkt, en mer bærekraftig innpakning, og mye mer! Vi dro til Kolbotn for å møte Hilde og Kathrine, de te-glade gründerne bak Tetøsene. Her kan du lese mer om veksten de har fått til via Monner. 🍵

Tetøsene

Tetøsene startet i 2014 og har siden den gang produsert et stadig ekspanderende utvalg av småfrekk, morsom og høykvalitets te. I dag selger selskapet te til 500 forhandlere i Norge, en økning på omkring 150 forhandlere siden januar 2018. Hilde og Kathrine er opptatt av bærekraftig vekst og utvikling og ønsket med en kampanje på Monner å satse på blant annet å øke direktesalg til kunder via nettbutikken.

Av Marie Moxnes Harfjeld, Chief Marketing Officer i Monner | Publisert 23.01.2019

Tetøsene te 🍵

Tetøsene bruker en respektert leverandør for å kunne kjøpe te direkte fra tedyrkerne, uten fordyrende mellomledd. Dette gir god kontroll over både kvaliteten på produktet og omstendighetene rundt. Det har seg slik at Hilde og Kathrine er veldig opptatt av hvor teen kommer fra og under hvilke forhold den dyrkes, plukkes og foredles. Ved bruk av de riktige leverandørene kan de fokusere på bærekraftig vekst. Teen til Tetøsene kommer fra sertifiserte plantasjer rundt om i Sri Lanka, India, Sør-Afrika, USA og Kina.

Vekst på nett 🚀

Tetøsene startet først opp nettbutikken høsten 2017 uten å legge inn noe særlig tid eller penger. Nettsiden genererte derfor ikke så mye salg, men med det sagt så solgte de te for om lag kr 100 000, bare fra september til desember. Under tegningsperioden til crowdfunding-kampanjen deres hos Monner i 2018 håpet de på en tredobling av salg på nett i 2018. Et håp som ble en realitet. Dette beviser at ved å legge inn mer tid og penger til markedsføring så er det gode sjanser for stor vekst for gründer selskaper som Tetøsene.

“I første omgang tror vi på en tredobling av salg på nett i 2018”.

-Tetøsene til Monner, januar 2018.

På grunn av det nære forholdet forhandlerne har til Tetøsene og at de ikke er like begeistret for Tetøsene sitt salg via egen nettbutikk går de forsiktig ut. Hele konseptet med nettbutikken er å gi folk muligheten til å kjøpe produktet på nett, uavhengig av om man har en forhandler av Tetøsene i nærheten eller ei.

Markedsføring 🔊

Tetøsene har fra starten av vært ekstremt aktive i sosiale medier, hovedsakelig på Facebook og Instagram. Salget fra nettbutikken har økt sakte men sikkert og det er uten å bruke noe særlig tid på markedsføringen, utover å kjøre noen kampanjer på Facebook og litt Google annonsering. Tetøsene hadde også en adventskonkurranse før jul i fjor hvor de fikk sanket inn 3-400 abonnenter til nyhetsbrevet. Nå tenker de å begynne å markedsføre litt mot disse abonnentene som jo er potensielle kunder. Foreløpig har det funket greit å sende ut litt rabattkoder og lignende gjennom nyhetsbrevet.

Sist Monner snakket med Hilde Mariann og Kathrine så var det visse tiltak de hadde tenkt til å gjøre med nettbutikken for å øke salget til Tetøsene. Abonnementsordningen er neste steget, ettersom de har fått litt fart på nettbutikken og kan begynne å presentere den nye ordningen. 

Tetøsene kjørte en kampanje hvor de hadde en poster bak døren på alle toalettene på årets Oslo Design Fair messe som var godt synlig når man satt ned på toalettet. Plakaten spilte på humor med teksten “sitter du der å glor!” og henvisning til Tetøsene sin stand på messen. Dette markedsføringstiltaket funket veldig bra og ble tatt godt imot. De har skjønt at de burde bruke mer tid på å lage filmsnutter og muligens få noen til å lage markedsmaterialet som trengs. Det er viktig å fokusere på å fremme budskapet og historien bak produktet Tetøsene selger.

Introduserer Chocolattis til familien 🍫

Tetøsene lanserte to typer mørk sjokolade i september: En med smak av ingefær og chili og en med appelsin og sitron. Begge helt fritt for melk, soya, gluten og nøtter. De økologiske sjokoladene er både 100% veganske og Fair Trade sertifiserte. Sjokoladene ble lansert som en liten test men Tetøsene endte med og få solgt ut alt de hadde inne. Damene gleder seg til å få tilbakemelding fra forhandlerne i løpet av første kvartalet i 2019 for å finne ut om hvordan de skal videreutvikle sjokolade serien.

Tetøsene lanserte ChocoLattis i 2018
Tetøsene har lansert Chocolattis – en vegansk sjokolade helt fri for melk, soya, gluten og nøtter!

Tetøsene var veldig usikre på om de skulle kjøre på med egne navn og personligheter til sjokoladene, slik som de gjør med teen, men endte med å introdusere det under navnet Chocolattis. Dette er hovedsakelig fordi man ikke skal føle at en type sjokolade kun passer til en bestemt te. Tetøsene selger sjokoladen i nettbutikken også, men ser at det alltid er mer trøkk på teen. Det blir spennende å følge med på denne utviklingen i løpet av 2019.

Miljøfokus og bærekraftig vekst 🌱

Tetøsene bruker mye tid på hvordan best mulig produsere te, sjokolade og forpakning – slik at kunden og miljøet blir fornøyd. Til og med sjokoladen til Tetøsene er laget av en kvalitets fabrikk med stort miljøfokus i Sverige. Fabrikken bruker økologiske kakaobønner, samhandler med Fairtrade og bruker råvarer som er helt fri for nøtter og andre allergener. Dette er i tråd med verdiene til Tetøsene og deres fokus på miljøvennlige produkter og bærekraftig vekst.

Den nye 100% nedbrytbare forpakningen er laget av cellulose og er produsert i Japan og te-posene er laget av maisstivelse. Både esken og teen kan kastes i matavfallet. De har brukt mye tid på de nedbrytbare posene ettersom man ikke får tak i eller lagd dem i Norge.

Tetøsene er opptatt av bærekraftig vekst og innen 2019 vil de være 100% plastfrie
Til venstre vises den gamle posen og til høyre den nye 100% nedbrytbare posen laget av cellulose

Så snart fjorårets produkter er utsolgt hos forhandlere, vil de i løpet av starten av 2019 være fri for plast. Det blir interessant å se hvordan kundene tar i mot teen med den nye innpakningen. Tetøsene har måttet øke prisen på teen fra kr 99 til kr 108. Dette er grunnet høyere kostnader for produksjonen av 100% kompostbare pyramideposer og emballasje. Men Tetøsene har troen på at denne økte kostnaden vil bli tatt godt i mot av kundene som tror på deres bærekraftig vekst. 

Veien videre 🔜

På under ett år har Tetøsene introdusert nyhetene matcha mint, 2 sjokolader, 5 nye sorter te, tatt inn 8 sorter te i løsvekt fra Rare Tea på nettsiden og fått 100% nedbrytbar forpakning. Det er ingen tvil om at disse damene får til det de vil og det blir spennende å følge Tetøsene og deres bærekraftig vekst videre inn i 2019.

Til nyåret gleder vi oss til å følge med på hvem det er som kjøper sjokoladen og hvilke forhandlere det funker hos. De har allerede fått tilbakemeldinger fra noen av forhandlerne, og flere har allerede lagt inn en ny bestilling.

Tetøsene skal fortsette å jobbe med å styrke merkevaren. De jobber hele tiden med å videreutvikle den og man skal ikke se bort ifra at de snart gjør en ny markedsundersøkelse også.

Monner er veldig glad for å kunne være en del av reisen til Tetøsene. Vi følger spent med på veksten fra sidelinja med en varm kopp Ragnhilds snertne jordbær te fra Tetøsene.

Fakta om Monner

Monner er en digital plattform som setter penger i arbeid.

Vi kobler folk som har tilgjengelig kapital, direkte med bedrifter som trenger penger for å vokse.

Monner tilbyr finansiering av både egenkapital og fremmedkapital. På denne måten tilrettelegger vi at investorer kan støtte gründerbedrifter i hele sin vekstreise fra oppstart til og med scale up.

Les mer om Monner.